lördag 15 november 2014

Linux-datorn fick en ny SSD(OCZ Vertex 460 = snabb!) och en ny låda ...

Den gamla SSD:n är tänkt att hamna i HTPC:n, så att den startar lite snabbare. Den nya SSD:n är en OCZ Vertex 460 vilket är en ren Toshiba-disk, eftersom OCZ egentligen inte finns längre. Toshiba köpte rubbet. Det speciella med Vertex 460 är att det är den första konsument SSD:n som har rasande bra SKRIV-prestanda. Tidigare SSD:er har bara varit snabba på att läsa. Den är utrustad med Toshibas senaste 19nm NAND och den helt nya Barefoot 3-styrkretsen. Och snabb är den, när jag klonade den gamla SSD:n var medel SKRIV-hastigheten under hela förloppet 450MB/s! Det är SNABBT!

Kloningen gick bra, jag kör just nu från den klonade disken och allt är precis som innan med Ubuntu 15.04 Development.

Lådan jag skaffade var en extra liten ATX-låda, Fractal Design Core 2300, också en helt ny modell. Det fungerade bra med montering i lådan, men det var lite klurigt att få in diskarna pga den något ovanliga diskburen eller snarare "diskplattan".
 En stor Tower-kylare och ett GeForce GTX680 var det dock inga problem att montera.

Samtidigt, när datorn ändå var öppen. passade jag på att byta OP för utgångsbuffern på mitt Asus Xonar Essence ST-ljudkort. Jag har kört länge med dubbla TI LME49990, men samtidigt har jag blivit förtjust i ljudet från mitt Creative Soundblaster Z i Windows-datorn. Soundblaster Z har JRE2114 på linjeutgången, sagt och gjort, jag behöll mina LME4562 på I/V-steget i Essence ST men böt utgångsbuffer till JRE2114DD som jag hade liggandes. Och, uppdraget lyckades, inte lika neutralt kanske men en välbehövlig punch i ljudet precis som Soundblaster Z. Nu låter de båda ljudkorten väldigt lika, men det är helt klart en grad högre av mikrodetaljer i Essence ST. I vilket fall, jag gillar bytet - power to the people!

Lite bilder från slutmonteringen på köksbordet:








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar